Fulltext

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1 2 3
2025 Zápis do 1.třídy
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
Výsledky zápisů do 1.třídy
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Drobečková navigace

Úvod > NOVÁ STRUKTURA - NEMZAT > MŠ Srubec > Inspirace pro rodiče > Inspirace nejen pro předškoláky

Inspirace nejen pro předškoláky



Inspirace nejen pro předškoláky

 

Oblíbenou hrou dětí, byla hra „šibenice“. Připravíte políčka na nějaké složitější slovo – třeba koronavirus – dítě doplňuje – hádá písmenka, která vpisujete do připravených políček v tiskací podobě. Když vysloví hlásku, která ve slově není, začíná se stavbou šibenice, v příloze posílám již předkreslenou šibenici, kterou budou děti postupně obtahovat, když neuhádnou hlásku, která je v daném slově. V podstatě si kreslí šibenici samy, ale obtahování předkreslených čar s dohledem na správný špetkovitý úchop má svůj ůčel. Pokud se dítěti podaří uhádnout slovo dříve, než je šibenice postavena ( nakreslena), vyhrává.

 

Je vhodné se před samotným začátkem této hry trochu rozmluvit. Začala bych třeba procvičením mluvidel. Při tom si možná užijete legraci. Jde o vyplazování jazyka – kdy špičku vyplazeného jazyka směřujeme do různých stran, kmitání jazykem, napodobování koňských kopýtek, nafukování tváří – s tím že balonek ukazovákem praskneme, přelévání vzduchu z jedné tváře do druhé, jde o jakékoli piškvoření, při kterém se protáhnou svaly mluvidel a obličeje, dobrá bývá i soutěž o nejlepší grimasu nebo vzájemné zrcadlení obličejů s nějakým výrazem.

Já dětem před touto hrou „šibenice“ ,1-2 x předříkám abecedu, aby dostaly do podvědomí všechny hlásky, které vůbec existují, děti po mně opakují.

Výtvarná práce ke hře Šibenice

Kdo by chtěl, může si přikreslit do šibenice i bezrukého oběšence. viz. níže příběh.

v příloze pošlu prac. listy ke hře šibenice, lehce si ale nakreslíte sami, pokud nemáte tiskárnu

V návaznosti na téma je možné hravou formou procvičit předmatematické dovednosti a kresbu postavy, pojmy největší - nejmenší . Nakreslíme také loupežníky, bratry oběšeného nešťastníka.

Aby to bylo zábavnější, zkusme vymyslet příběh lumpa, kerý nakonec skončil tímto hanebným způsobem. Tomu oběšenci se říkalo Chňapka bezruký, byl to starý loupežník, který se svými třemi bratry okrádal kupce v hlubokých lesích při převážení zboží. Jeho tři bratři bohužel do dnešních dob nikdy lapeni nebyli, vypráví se o nich hrozivé legendy a ti, kdo je spatřili je popsali takto – první byl největší a měl jen tři zuby a na každé ruce jenom čtyři prsty, druhý bratr měl dva nosy a 5 vlasů, třetí bratr byl nejmenší ze všech a měl tři nohy a stejný počet uší. Vaší fantazii se meze nekladou. Děti jsou na tom s matematickými dovednostmi napřed, takže můžete podle individuálních schopností svých dětí zadat i např. 12 pih na obličeji atd.

 

Celkově kresbu postavy nadále procvičujte i v jiných výzvách, věnujte se detailům, postava má mít 5 prstů, oči řasy, děti často zapomínají na obočí, uši....

 

Můžete zkusit slovní kopanou – masoolejjablko - opice, z praxe vím, že určování poslední hlásky ve slově bývá ještě u někoho problém, když to nepůjde, tak zatím zůstaňte u hledání slov na počáteční určenou hlásku a pozvolna zkoušejte. Slabikujte a zkuste i rozhláskovat jakákoliv slova, co vás napadnou. KO – RO –NA –VI – RUS, K-O-R-O-N-A-V-I-R-U-S, je přínosné pomáhat si vytleskáváním, ale i vydupáváním. Vhodné je i rozlišování dlouhých a krátkých hlásek, slabik A-Á, MA - MÁ

Dalším hrou, která je na rozšíření slovní zásoby je určování zdrobnělin nebo naopak ze zdrobnělin tvoření základních slov. Začněte lehkými jednoduchými pojmy, které děti znají, ale zkuste vymýšlet i náročnější slova např. – madlo – madélko, kluziště – kluzišťátko, cílem je vysvětlit slova – pojmy , které děti neznají, obohacení slovní zásoby o zdrobněliny. Můžete i výtvarně ztvárňovat a předměty kreslit

 

Velmi oblíbená hra je Přijela tetička z Číny – přivezla škopeček špíny a v tom škopečku plaval - hráči na střídačku postupně přidávají slova, s tím, že si musí zapamatovat předešlá slova. Zkuste to udělat složitější a určete dítěti, že ve škopečku mohou plavat jen slova na poč. hlásku K. Je to výborná hra na procvičení paměti. Uvidíte do kolika vydržíte, nechte pak děti předměty nakreslit.

Děti vždy bavilo, když jsem zpívala popletené písničky, které ony znaly a vždy při chybě mne zastavily a opravily. Tento způsob je vhodný i při učení nových básniček a písniček. Děti při touze vás nachytat při chybě, maximálně procvičují udržení pozornosti.

Písničky, které děti znají – např. Pekla vdolky, Na tom pražským mostě, Šel zahradník do zahrady, Šla Nanynka do zelí, Neťukej, neťukej naši ještě neležeji – těmi se můžete rozezpívat.....

 

To je možné společně s procvičením orientace – pravo – levo, nahoře – dole popř. tvarů, procvičit i při slovním (u někoho neoblíbeném slovním diktátě). Zadáváte: „Nakresli kruh uprostřed obrázku“ je možné procvičit i barvy a tak můžete zadat i barvu. např červený kruh, v  pravém horním rohu nakresli kruh, který je větší , než ten uprostřed. V levém rohu nahoře nakresli kruh nejmenší ze všech. V rozích dole nakresli čverce – vlevo zelený, vpravo modrý. Tento úkol je náročnější, vyžaduje max. pozornost, přistupujte k němu ,až když si ověříte, že dítě zvládá dílčí úkoly. Umí nakreslit tvar, který mu zadáte, předpokládám, že barvy mají zvládnuté, umí se orientovat v prostoru - pravo, vlevo, nahoře dole. To můžete cvičně zjistit tak, že dítě pouze ukazuje na čtvrtce kde je nahoře, kde je dole vpravo atd. Všechno toto jsme už probrali, ale zapomíná se. Zde se také projevily individuální schopnosti.

Pokud se stane, že jste pozapomněli tvary, nabízím hraní se špejličkama. Kruh s nimi sice nevytvoříte, ale trojúhelníky, čverce, kosočtverce a obdélníky půjdou samy. Jestli někomu nevadí i zápalky by mohly postačit. Až omrzí stavění domečků, zkuste zase procvičit pravo- levo –„ napravo dej víc špejlí, než nalevo, nahoru jednu a dolů tři, postavit hvězdičku z pěti špejlí“ atd. Toto přemísťování předmětů jde samozřejmě  s jakýmikoli jinými předměty.

Venku na zahradě, na vycházce i v kuchyni vyzvat děti k hledání předmětů, který má tvar např. obdélníku. Až budete unaveni, zkuste se dívat na obláčky a říkat si, jako co který vypadá, co vám tvar obláčku připomíná. Budete tím rozvíjet fantazii dětí a možná v tu chvíli hledat tu svou zapomenutou.

Pokud budete mít chuť a čas je možné učit děti vázání kličky. Tato dovednost je pro předškoláky také žádaná, a myslím kdy jindy, nežli teď je na to prostor. Při stolování používejte všechny příbory, nechte děti krájet.

odkaz na obrazový návod:

šibenice a loupežníci.pdf